Tessa Mensink
Leerkracht Leonardo-onderwijs bovenbouwVroeger was ik als kind al erg nieuwsgierig naar hoe de wereld werkt. Ik hoopte op al mijn vragen een antwoord te vinden, maar dat lukte vaak niet. Ik leerde op de basis- en middelbare school zelf niet hoe ik dit dan kon aanpakken en daardoor liep ik vast. Dit motiveerde mij om me als leerkracht nu zelf in te zetten om kinderen deze vaardigheden wel aan te bieden en te leren, juist als je anders denkt. Ik werk in het Leonardo-onderwijs om kinderen samen met ouders te begeleiden en zo goed mogelijk voor te bereiden op onze maatschappij. Op de Agnietenschool hebben wij een manier van werken die in mijn ogen het verschil kan maken. Dagelijks krijg ik veel energie van de gesprekken die we voeren, de diverse werkmomenten, de leerprocessen en de creativiteit die samenkomt in onze expedities. Ik geniet van het met de kinderen zoeken naar antwoorden op vragen. Wat is het een feest om die processen te mogen begeleiden in de groep!
Erwin Dekker
Directeur AgnietenschoolMooie dingen doen en iedere dag op zoek naar kansen voor de kinderen, waarbij ik telkens op zoek ben naar 'waarom' doen we de dingen die we doen? Ik werk op basis van gelijkwaardigheid en zoek zorgvuldig naar wie het beste op welke plek binnen de organisatie past. Telkens op zoek naar een volgende stap in de ontwikkeling waarbij ik mag ondersteunen. Ik geniet ervan wanneer ik mensen zie en mag helpen ontwikkelen om uiteindelijk dagelijks het beste voor de kinderen te kunnen doen. Een paraplu en een vangnet waar nodig!
Nathan Kalle
Leerkracht bovenbouw‘Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think.’ (Einstein) Vanuit mijn passie voor sport werk ik graag vanuit een coachende rol als pedagoog en didacticus. Bovenstaande quote omvat in veel opzichten mijn kijk op onderwijs en zie ik dagelijks terug in de onderwijspraktijk op de Agnietenschool. Hierdoor voel ik mij bevoorrecht om sinds twee jaar op de Agnietenschool meester te mogen zijn. Het is geweldig om in samenspraak met mijn collega’s thematisch onderwijs (Expedities) vorm te geven en te zien hoe dit kinderen inspireert en motiveert. Daarnaast ligt voor mij de kracht van ons onderwijs in de portfoliogesprekken die we vijf keer per jaar met kinderen en ouders voeren. Het stimuleert de ontwikkeling van zelfredzaamheid en eigenaarschap bij kinderen. Gedurende mijn Master Pedagogiek kleurden deze thema’s ook mijn innovatietraject en eindonderzoek.
Tessie Sterken
Leerkracht bovenbouwAls leerkracht mag ik elke dag een groep vol kinderen begeleiden in hun ontwikkeling. In mijn geval is dat in de bovenbouw, bij de Orka’s (groep 6-7-8). Ik kan me geen mooier beroep voorstellen. Ik koos voor het werken op de Agnietenschool omdat ik geloof in het werken vanuit de principes die het jenaplanonderwijs onderschrijft. Het is mooi om elke dag zo veel met kinderen in gesprek te mogen zijn, zowel individueel als in de kring. Het draagt bij aan een goede relatie, welke noodzakelijk is voor het tot leren kunnen komen. Ook ouders spelen hierin een belangrijke rol. Binnen het thematisch werken is veel ruimte voor eigen creativiteit, zowel van de kinderen als van mijzelf. Ik ervaar onze school en mijn groep als een mini-maatschappij, waarin naast de basisvakken, ook vaardigheden worden geleerd waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben.