Tessa Mensink
Leerkracht Leonardo-onderwijs bovenbouwVroeger was ik als kind al erg nieuwsgierig naar hoe de wereld werkt. Ik hoopte op al mijn vragen een antwoord te vinden, maar dat lukte vaak niet. Ik leerde op de basis- en middelbare school zelf niet hoe ik dit dan kon aanpakken en daardoor liep ik vast. Dit motiveerde mij om me als leerkracht nu zelf in te zetten om kinderen deze vaardigheden wel aan te bieden en te leren, juist als je anders denkt. Ik werk in het Leonardo-onderwijs om kinderen samen met ouders te begeleiden en zo goed mogelijk voor te bereiden op onze maatschappij. Op de Agnietenschool hebben wij een manier van werken die in mijn ogen het verschil kan maken. Dagelijks krijg ik veel energie van de gesprekken die we voeren, de diverse werkmomenten, de leerprocessen en de creativiteit die samenkomt in onze expedities. Ik geniet van het met de kinderen zoeken naar antwoorden op vragen. Wat is het een feest om die processen te mogen begeleiden in de groep!
Erwin Dekker
Directeur AgnietenschoolMooie dingen doen en iedere dag op zoek naar kansen voor de kinderen, waarbij ik telkens op zoek ben naar 'waarom' doen we de dingen die we doen? Ik werk op basis van gelijkwaardigheid en zoek zorgvuldig naar wie het beste op welke plek binnen de organisatie past. Telkens op zoek naar een volgende stap in de ontwikkeling waarbij ik mag ondersteunen. Ik geniet ervan wanneer ik mensen zie en mag helpen ontwikkelen om uiteindelijk dagelijks het beste voor de kinderen te kunnen doen. Een paraplu en een vangnet waar nodig!
Nathan Kalle
Leerkracht bovenbouw‘Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think.’ (Einstein) Vanuit mijn passie voor sport werk ik graag vanuit een coachende rol als pedagoog en didacticus. Bovenstaande quote omvat in veel opzichten mijn kijk op onderwijs en zie ik dagelijks terug in de onderwijspraktijk op de Agnietenschool. Hierdoor voel ik mij bevoorrecht om sinds twee jaar op de Agnietenschool meester te mogen zijn. Het is geweldig om in samenspraak met mijn collega’s thematisch onderwijs (Expedities) vorm te geven en te zien hoe dit kinderen inspireert en motiveert. Daarnaast ligt voor mij de kracht van ons onderwijs in de portfoliogesprekken die we vijf keer per jaar met kinderen en ouders voeren. Het stimuleert de ontwikkeling van zelfredzaamheid en eigenaarschap bij kinderen. Gedurende mijn Master Pedagogiek kleurden deze thema’s ook mijn innovatietraject en eindonderzoek.
Tessie Sterken
Leerkracht bovenbouwAls leerkracht mag ik elke dag een groep vol kinderen begeleiden in hun ontwikkeling. In mijn geval is dat in de bovenbouw, bij de Orka’s (groep 6-7-8). Ik kan me geen mooier beroep voorstellen. Ik koos voor het werken op de Agnietenschool omdat ik geloof in het werken vanuit de principes die het jenaplanonderwijs onderschrijft. Het is mooi om elke dag zo veel met kinderen in gesprek te mogen zijn, zowel individueel als in de kring. Het draagt bij aan een goede relatie, welke noodzakelijk is voor het tot leren kunnen komen. Ook ouders spelen hierin een belangrijke rol. Binnen het thematisch werken is veel ruimte voor eigen creativiteit, zowel van de kinderen als van mijzelf. Ik ervaar onze school en mijn groep als een mini-maatschappij, waarin naast de basisvakken, ook vaardigheden worden geleerd waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben.
Ellen van Bruggen
Intern Begeleider regulier onderwijsMijn keus voor het onderwijs kwam 10 jaar nadat ik de PABO had afgerond. Ik had eerst tijd nodig om mezelf te ontwikkelen, voordat ik zover was om kinderen te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. En dat is waarom ik elke dag weer met heel veel plezier mijn werk doe, kinderen zien ontwikkelen en hier onderdeel van mogen zijn. De Agnietenschool kwam op mijn pad in mijn zoektocht naar onderwijs waarin ik me op mijn plek voelde. De principes van het Jenaplanonderwijs en de visie die we als Agnietenschool op onderwijs hebben, is waar ik in geloof. Werken vanuit de relatie met het kind, ouders en collega’s. Elke dag weer het beste uit kinderen proberen te halen door mooi onderwijs te maken en kinderen naast de kernvakken ook vaardigheden te laten ontwikkelen. Zorgen voor een goed pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen om te kunnen groeien. Als leerkracht en intern begeleider ben ik trots dat ik daar aan mee mag helpen!
Priscilla Dekker
Leerkracht onderbouwMijn naam is Priscilla Dekker en met veel plezier geef ik les aan groep 1/2. Bij het werken in deze combinatiegroep is het elke dag weer een verrassing hoe de dag loopt, dat maakt het lesgeven aan groep 1/2 zo leuk en uitdagend. In mijn werk als leerkracht vind ik het belangrijk dat de kinderen zich op hun eigen tempo mogen ontwikkelen en vooral ook met plezier naar school gaan. Ik vind het mooi om te zien hoe een net vierjarige kleuter binnenkomt, door de oudere kinderen meegenomen wordt en vervolgens zelf zijn of haar eigen plekje in de groep vindt. Samen met de kinderen geven we vorm aan de expedities. Elke keer ben ik weer verrast met welke mooie ideeën ze komen en geniet ik van het enthousiasme en de betrokkenheid van de kinderen. Daarnaast lees ik graag voor, spelen we af en toe een liedje op de gitaar en word ik blij van de gesprekken met de kinderen.
Femke Petersen
Intern Begeleider Leonardo onderwijsIk geniet ervan om kinderen een volgende stap in zijn of haar ontwikkeling te zien maken. Dagelijks ben ik op zoek naar wat er achter het zichtbare gedrag van kinderen zit. Wat maakt dat je dit zegt? Wat maakt dat je dit doet? Samen met collega's, kinderen en ouders op zoek naar wat er nodig is om een volgende stap te kunnen zetten is iets wat bij me past. Ik geloof erin dat je iedere dag weer opnieuw een kans hebt om opnieuw te beginnen en het beste uit jezelf te kunnen halen.
Mariska van Broekhuizen
Leerkracht onderbouwMijn naam is Mariska van Broekhuizen en werk in groep 1/2. Dit zijn de goudvissen en dat zijn, samen met de guppen, de kleinste vissen in de Agnietenschool. Ik vind het heerlijk om met deze leeftijdsgroep te werken. Samen ontdekken we, door middel van de expedities de wereld om ons heen. Vooral 'leren door middel van spel ’vind ik heel belangrijk. Zo leren we alles wat nodig is om verder te groeien binnen de school. Ik krijg energie als de kinderen enthousiast met alle activiteiten aan het werk gaan. Als leerkracht geniet ik van de manier waarop deze jonge kinderen denken en hun openheid. En dat is dan ook wat ik graag doe, gesprekjes met de kinderen voeren over de verschillende onderwerpen, voorlezen, meespelen in de verschillende hoeken en nog veel meer………….